Functie/ vormgeving
1.1 De boot moet kunnen drijven.
Dit doen we door hem waterdicht te maken.
1.2 De boot moet waterdicht zijn.
Dit doen we door middel van de huid kruislings verlijmen. En door glasvezel te verlijmen met epoxy. (zie 4.1)
1.3 De boot moet een mooie uitstraling hebben.
De boot moet een mahonie kleurige uitstraling hebben. De boot moet strokend zijn en er mogen geen druipers en zakken in de afwerking zitten. (zie 4.2)
1.4 De boot moet zowel op een meer kunnen varen als op zee.
We gaan ervoor zorgen dat er voldoende sterkte en stabiliteit is. De sterkte halen we uit de huid en de spanten en de stabiliteit van de goeie ligging in het water zodat hij een goeie evenwicht heeft.
1.5 We willen een goeie afwatering hebben.
Het laagste punt van de boot komt achterin zodat al het water daar heen loopt. Op het achterste punt zetten we een waterpomp die ervoor zorgt dat al het water naar buiten word gepompt.
1.6 De boot moet stevig zijn zodat je op het dek kan springen bijvoorbeeld.
Dit gaan we doen door een sterke constructie te bouwen. (zie constructie)
1.7 De boot moet tegen een stootje kunnen als je per ongeluk ergens tegen aan vaart.
Dit doen we door een massieve kielbalk te maken en door een stevige huid. Ook komen er stootboeien aan de zijkant. En een rubberen rand langs de zij rand.
1.8 In de boot moeten minimaal 5 personen kunnen zitten.
Op de achterbank kunnen 3 personen en voorin komen twee bankjes . De achterbank lengte word ongeveer 165 cm zodat iedere persoon ongeveer 55 cm zitruimte heeft. De zithoogte moet minimaal tussen de 30 en 40 cm inzitten zodat je niet met opgetrokken knieën zit. (zie constructie)
1.9 De zitmeubelen worden gemaakt van beige-wit leer.
Het leer moet waterdicht zijn. De stikselnaden moeten de zelfde kleur krijgen als het leer. Het logo van onze boot komt in de hoofdsteun van de stoelen. De zitmeubelen moeten comfortabel zitten dus we zorgen ervoor dat de kussens een beetje zacht zijn. De zitvalling van de bank en de stoelen moeten ongeveer tussen de 100 en 120 graden zijn.
1.10 In de bank word een kleine koelruimte verwerkt
In het middelste gedeelte van de bank komt een mini koelkast. Die als een soort van onzichtbare deur open gaat. (zie 5.3)
1.11 Er moet goeie belichting in de boot zitten.
Er moet een goeie lamp aan de voorkant van de boot zodat je in de nacht een goeie belichting over het water heb. In het interieur moet een led verlichting komen die je qua kleur kan veranderen. (zie 5.4)
1.12 Er moet een goeie geluidsinstallatie komen.
Er komt een ingebouwde box met speakers bij het dashboard en aan de zijkant (binnenkant boot) van de boot. De geluidsinstallatie moet waterdicht zijn. (zie constructie)
1.13 Er komen veel opbergruimtes.
Er komen opbergruimtes door de hele boot. Onder de banken die je als een soort van lade open trekt. (zie 5.2). Er moet genoeg ruimte in de opberg lades zitten zodat je bijvoorbeeld de Reddingsvesten er in kan opbergen.
1.14 Er moeten 5 reddingsvesten in de boot liggen.
Er moet voor 5 personen een reddingsvest in de boot liggen deze willen we kwijt in de opbergruimtes (zie 1.13)
1.15 Er moeten duidelijke snelheidsmeters inzitten.
Je moet duidelijk kunnen zien hoe snel je gaat en er moeten duidelijke navigatie opzitten. De meters moeten goed bij het interieur passen. En komen bij het stuur aan de voorkant van de boot. ( zie motor)
1.16 Je moet het water makkelijk uitkunnen komen als je bijvoorbeeld aan het zwemmen bent.
Dit gaan we doen door middel van een ijzeren trappetje aan de achterkant van de boot. Die je in kan klappen als je hard gaat varen. En uit kan klappen als je wilt zwemmen.
1.17 Je moet achter de boot kunnen hangen.
Je moet achter de boot kunnen hangen met een band of met een surfboord. Dit gaan we doen doormiddel van een stalen paal te monteren zodat je daar touwen aan kan vastmaken. De paal moet zo gemonteerd zijn dat de touwen niet je de motor kunnen komen.
1.18 De boot moet een wind scherm hebben.
Er komt aan de voorkant een glazen windscherm. Zodat als je zit niet heel erg de wind in je gezicht hebt. Het glas heeft aan de bovenkant een mooie rand. En het heeft twee ramen die zeg maar schuin tegen elkaar aan staan. Zodat je nog aan de voorkant van het raam er tegen aan kan zitten als je bijvoorbeeld hebt gezwommen. hij moet stevig genoeg zijn dat je er tegen aan kan zitten.
1.19 De boot moet voldoen aan de algemene eisen voor een snelle motorboot.
Zie het kopje motor voor meer informatie.
Motor
2.1 De boot moet minimaal 50 k/m per uur varen.
Dit gaan we doen door middel van een goeie motor van minimaal 80pk er achter te hangen.
2.2 De motor moet een trim functie hebben.
Dit gaan we doen door en nieuw of een gereviseerde buitenboord motor te kopen.
2.3 de boot moet sleutel start baar zijn.
We zorgen ervoor dat je de motor kan starten met een sleutel. We laten twee sleutels ervoor maken, een voor gebruik en een reserve.
2.4 duidelijke snelheidsmeters etc.
2.5 welke motor?
We zijn er nog helemaal uit van welk merk het word. Misschien Yamaha, Suzuki of een Mercury. Het word een 4 tact buitenboord motor. De kleur word ieder geval zwart.
2.6 de snelheidsmeters moeten goed worden aan gesloten.
Dit gaan we doen door een goede waterdichte bedrading onderin de boot te leggen die verbonden is met de motor.
2.7 hoe word de motor bevestigt?
Aan een extra verstevigde spiegel met draaibouten.
Constructie
Bouwbed
3.1 Het bouw bed moet stevig zijn.
Dit gaan we doen doormiddel van massieve balken te gebruiken voor het bouw bed. We gaan hiervoor de standaard balken van de bouwmarkt gebruiken. we gaan lange schrijven gebruiken en we gaan ook diagonalen balken plaatsen zodat je sterkte krijgt. ( zie plaatje)
3.2 het bouw bed moet kunnen verplaatsen.
We gaan onder het bouw bed 6 of 8 wielen monteren. Dit doen we om te zorgen dan we de boot altijd aan de kant kunnen schuiven.
3.3 er moet opberg ruimte zijn voor onze spullen.
Onder het bouw bed maken we bakken die we onder het bouw bed kunnen rollen zodat we daar onze spullen in kwijt kunnen en dat als we ie niet nodig hebben we ze zo onder het bouw bed kunnen rollen. De bakken worden gewoon gemaakt van multiplex plaat van 18mm. De maat van de bakken worden ongeveer ….x…..x…..
3.4 het bouw bed moet waterpas zijn.
we gaan onder het bouw bed verstelbare poten plaatsen. Zodat we als de vloer niet helemaal waterpas is het bouw bed kunnen verstellen.
3.5 het bouw bed moet zo gemaakt zijn dat het ‘skelet’ er op past.
We gaan de voorlopige spanden uitvrezen van 18mm MDF. We gaan deze neer zetten zodat we de huid er overheen kunnen spannen. We gaan deze spanten niet gebruiken als ‘officiële’ spanten dus we leggen er een plastic folie overheen zodat de huid als die klaar is los komt van het ‘skelet’.
Huid
4.1 de huid moet waterdicht zijn.
We gaan dit doen door middel van ‘cold-molding’. Deze techniek is dat je 3 lagen van plaatmateriaal kruislings verlijmt met epoxy. Na deze 3 lagen komen er nog 3 lagen glasvezel overheen. Over het glasvezel komt dan een laag massief mahonie fineer. Glasvezel zorgt voor de trek krachten en de stevigheid. We gaan voor de 3 lagen plaatmateriaal 4mm triplex gebruiken. En de laatste laag is met mahonie fineer van 3 mm. Glasvezel laag 1 is 300 gram. Laag 2 word 300 gram en laag 3 word 150 gram. Ook het glasvezel lijmen we met epoxy. Het deel van de huid dat altijd onderwater licht word behandelt met speciaal middel wat daarvoor is bedoelt.
4.2 de boot moet een mahonie kleurige uitstraling hebben.
De huid van de boot gaan we maken met mahonie fineer. De laatste laag word van de huid word gemaakt van massief mahonie. Als je dan daarover heen het glasvezel doet dan zie je nog het mahonie er door heen.
4.3 de boot moet een glanzende afwerking hebben.
Dit doen we door dat we de hele boot gaan afwerken met epoxy. Epoxy laat een glanzende laag achter. We zorgen er voor dat we geen druipers en zakken hebben in de afwerking door goed op te letten en ze de druipers op tijd weg te halen.
4.4 De spiegel moet stevig zijn.
4.5 De naam van de boot moet op de boot komen
We kopen witte stickers met onze naam, die je op de boot kan plakken. Ze moeten niet makkelijk eraf kunnen.
4.6 We gaan peelply gebruiken voor de huid.
Interieur
5.1 de spanten moeten verwerkt worden in het interieur.
We gaan de spanten verwerken in het interieur zodat je ze niet ziet. De spanten zorgen ook voor veel stevigheid in de boot. Er komt bijvoorbeeld een spant onder de banken. Zo kan je meteen de vorm van je bank verwerken in je spant.
5.2 opberg ruimtes
Er komen 2 opberg lades in de achterbank. In de voorbankjes komen er in elke kant ook een lade. Op deze manier benut je de ruimte. De lades worden gemaakt van gefineerd multiplex van 18/19mm. we gaan de hoeken verbinden met verstekken en lamello´s. de lades moeten er zo inzitten dat je ze bijna niet ziet. De lades in de achterbank worden ongeveer …..x….x… de lades in de voorbankjes worden ongeveer ……x….x…..
5.3 De mini bar.
De minibar komt in het middelste deel van de bank. Het is de bedoeling dat je niet ziet dat er wat zit. Er komt op de deur van de koelkast bekleding op zodat je er gewoon tegen aan kan zitten. De mini bar moet minimaal …..x…..x…… zijn.
5.4 de belichting
De belichting moet mooi in het interieur worden verwerkt. We gaan daar black light voor gebruiken. Dit geeft een beetje blauw/paars licht. We gaan dit in de rand van de boot verwerken en in de achterkant van de voorbankjes.
5.5 het dek moet stevig zijn.
Onder het dek moet een stevige constructie zitten. Het dek word gemaakt van massief teak. We gaan allemaal stroken naast elkaar leggen en tussen elke plank komt een witte strook van kit. De buitenkant van het dek word een brede plank mahonie. Die uiteindelijk samen komen aan de voorkant van de boot. In het midden komt er ook een brede plank mahonie. Tussen deze brede planken komen dan die stroken.
5.6 de vloer moet van teak zijn.
De vloer word ook van teak we gaan eerst de spanten er in zetten en dan daarbovenop komt dan de vloer. Dit doen we omdat dit het stevigst is.
5.7 het dashboard
Op het dashboard komt het stuur en de bij nodige meters. Dit moet allemaal mooi bij elkaar passen. De bedrading loopt allemaal achterlangs. Dus dat zie je niet meer als het klaar is. De bedrading doen we eerst en dan als laatste het dek er op. ( zie motor)
5.8 de bankjes
De bankjes gaan we deels verwerken in de spanten. Dus dan vrezen we al de vorm uit de spanten. De banken worden gemaakt van gefineerd multiplex. De achterbank word ongeveer 165 cm. Zo heb je per persoon genoeg zit ruimte. De voorbankjes worden ongeveer 60 cm. Ze worden ongeveer 50 cm diep. En 90 cm hoog.
Bouwwijze
- Bouwbed maken en haaks stellen op de grond.
- De spanten haaks op het bouwbed stellen.
- De voorsteven lamineren en op maat schaven.
- Kielbalk maken en plaatsen.
- Stringers maken en bevestigen.
- Beginnen met de eerste laag van de huid.
- Laag epoxy erover.
- Laagje peelply over de epoxy voor een geschuurd effect.
- Daarna de tweede laag huid erover.
- Weer een laag epoxy eroverheen plus het laagje peelply.
- Dan doen we drie lagen glasvezel met epoxy erop.
- Laatste laag met mahonie fineer netjes afwerken.
- Door middel van vacuüm zuigen zorgen we voor een goed resultaat.
- Dan schuren we de hele oppervlakte en doen we een schone laag epoxy eroverheen.
- Als laatste komen we bij de waterlijn. Die maken we door middel van antifouling.